Количката е празна!
Контакти
Телефон: +359 888 644 330

адрес и запитвания

Митове и истини относно фибрите

на 28 февруари, 2015 ,

В продължение на десетилетия се говори за фибрите като за съществен компонент на здравословната диета. Предполагаемите ползи от богатата на фибри диета са ни внушени с препоръки от лекарите и хранителната индустрия. Не всички от тези ползи за здравето, обаче, се основават на научни доказателства. Какво имаме предвид?

Редица проучвания сочат, че свръх приемът на фибри може да бъде вреден, особено за здравето на червата. Други пък проучвания сочат, че натуралните разтворими фибри са много важни за подхранването на “приятелските” бактерии в червата ни. И двете твърдения са истинни. За да ги дешифроваме е важно да поясним, че съществуват различни видове фибри. Основно те се разделят на „разтворими” и „неразтворими”. Също така е важно да разграничаваме фибирите, които се намират натурално в храната от тези, които се добавят като съставки в преработените храни. Ефектът върху здравето от двете не е идентичен.

В научна статия от 2007 г, посветена на темата фибри и колоректален рак, Tan и Seow-Choen наричат неразтворимите фибри “най-вредната храна”, тъй като “тя нито се смила, нито се абсорбира и затова няма хранителна стойност.” (9) Неразтворимите фибри в големи количества се свързват (химически) с минерали като цинк, магнезий, калций и желязо и така възпрепятстват абсорбцията на тези жизнено важни нутриенти от организма.(10) Големи количества от някои разтворими фибри също не са полезни. По-конкретно, пектин и гуар могат да инхибират дейността на панкреасните ензими и усвояването на протеините в червата, което води до малабсорбция на нутриенти (минерали) от организма.(11) Следователно, добавянето на неразтворими и разтворими фибри към преработени храни в действителност прави тези храни по-малко хранителни отколкото щяха да бъдат, ако изобщо не бяха обогатени с фибри. “Допълнително обогатен с фибри”, поставен върху етикета на даден продукт е подвеждащо твърдение.

Друга страна на дебата за фибрите е ефекта на фибрите от храната върху полезните чревни бактерии, както и бактериалната ферментация, каято превръща несмилаемите разтворими фибри в късоверижни мастни киселини като бутират. Консумацията на пълноценни растителни храни, които съдържат разтворими фибри, подхранва чревната ни флора и води до процес наречен бактериална ферментация. При този процес, бактериите в червата ни ферментират разтворимите фибри в късоверижни мастни киселини като бутират, пропионат и ацетат. По-големи количества от тези фибри водят до по-голямо производство на късоверижни мастни киселини.(14) В този случай, натуралните разтворими фибри в големи количества са много важни за подхранването на “приятелските” бактерии в червата ни.

Един от рисковете на диетите с продължителен прием на много ниско ниво въглехидрати е потенциално вредния ефект, който те могат да имат върху полезната чревна флора. Диетите с много ниско съдържание на въглехидрати изтощават от глад, както лошите, така и добрите чревни бактерии. Затова тези диети могат да имат терапевтичен ефект върху чревните инфекции в краткосрочен план, но всъщност могат да допринесат за недостига на полезни щамове на чревни бактерии в дългосрочен план. Осигуряването на достатъчни нива въглехидрати и разтворими фибри за изхранването на дружелюбните бактерии е важно за оптимизиране на здравето на храносмилателната система и за поддържане целостта на чревната лигавица посредством производство на късоверижни мастни киселини.

Стефан Гине е написал отличен блог пост, в който описва ползите от бутират и други късоверижни мастни киселини за поддържане на червата здрави. (15) Бутират притежава противовъзпалителни ефекти, повишава инсулиновата чувствителност и може да забави развитието на невродегенеративни заболявания. Той може да бъде от полза и за лечение на заболявания на дебелото черво, като болестта на Крон, синдром на раздразненото дебело черво или улцеративен колит. (16)

Стефан вярва, че бутиратът може да играе значителна роля за нормалната метаболитна функция, резистентността на стрес и за имунния отговор. Той също смята, че епиодемиологично наблюдаваните ползи от диета, богата на естествени фибри, вероятно се дължат на по-високото производство на бутират при тези диети. В този случай, една диета с по-високо съдържание на фибри може да се окаже полезна за здравето, особено ако фибрите са разтворими.

Какво означава това за приема ни на фибри?

В идеалния случай, фибрите с храната трябва да идват от пълноценни растителни източници. Чудесни източници, както на разтворими, така и на неразтворими фибри са сладки картофи, зеленолистни зеленчуци, моркови и други кореноплодни зеленчуци, плодове с ядивна кора (като ябълки и круши), горски плодове, семена и ядки. Интересното е, че самият бутират също се открива във високо-маслени млечни продукти като масло и сирене, както и ферментирали храни (кисело зеле, кисело мляко и др.) (17)

Макар и приемът на фибри от пълноценни (цели) храни да е препоръчителен, някои хора могат да имат полза от добавки с разтворими фибри. В това число са тези, които не могат да консумират плодове или скробяла поради проблеми с кръвната захар или с регулиране на теглото, както и онези с тежко компрометирана чревна флора или чревна дисбиоза. В тези случаи, разтворимите фибри и/или добавките с пребиотици могат да бъдат от полза.

При здрави индивиди, включването на разнообразни фибри от пълноценни растителни храни, ферментирали храни и високомаслени млечни продукти, доколкото има поносимост към тях, трябва да премахне необходимостта от допълнителен прием на фибри, и особено на неразтворими фибри от източници с високо съдържание на анти-нутриенти. Палео диетата с по-голямо внимание върху качеството и количеството на зеленчуци, плодове и нишестени тубери може да осигури достатъчни нива разтворими фибри за подхранване на приятелските бактерии в червата, които превръщат тези фибри в полезни късоверижни мазнини като бутират.



микро займы онлайн