Количката е празна!
Контакти
Телефон: +359 888 644 330

адрес и запитвания

Малко известната (но решаваща) разлика между фолат и фолиева киселина

на 26 декември, 2014 ,

Ако Ви попитам кои от тези витамини се откриват по естествен път в храната – фолат или фолиева киселина, ще знаете ли как да отговорите? Ако не, знайте, че не сте единствени. Медицински специалисти, диетолози и практикуващи лекари често ги бъркват, просто защото термините често пъти се използват взаимозаменяемо.

Някои лекари даже биха спорили, че фолатът и фолиевата киселина представляват един и същ нутриент. Фолиевата киселина често се счита за добавка, която осигурява фолат на организма. В действителност, обаче, съществува важна разлика между тези две различни съединения. За жени след детеродна възраст, както и за мъже, не са необходими свръх дози от синтетичната форма на този нутриент (фолиева киселина) и те могат даже да бъдат вредни. Прочете още и ще разберете ...

Каква е разликата между фолата и фолиевата киселина?

Фолатът е общ термин за група водно-разтворими b-витамини и е познат също като B9. Фолиевата киселина се отнася до оксидирано синтетично химично съединение, използвано в хранителните добавки. Докато фолатът се отнася до различни производни на тетрахидрофолат, които се откриват по естествен път в храната.(1)

Формата на фолата, която може да навлезе в основния метаболитен цикъл на фолата, е тетрахидрофолат (THF).(2) За разлика от естествените фолати, които се преработват в лигавицата на тънките черва до THF, фолиевата киселина претърпява първоначална редукция и метилиране в черния дроб, където превръщането й в THF се извършва под действието на ензима дихидрофолат редуктаза. Ниската активност на този ензим в черния дроб на човека, в комбинация с високия прием на фолиева киселина, може да доведе до неестествени нива на неметаболизирана фолиева киселина, които навлизат в системното кръвообращение.

Няколко проучвания съобщават за наличие на неметаболизирана фолиева киселина в кръвта след употреба на добавки с фолиева киселина или обогатени храни.(3) Фолиевата киселина не е съществувала до химическото й синтезиране през 1943 г и е въведена като задължителна съставка за обогатяване на храните в Щатите през 1998.(4) Обогатяването на храната в Щатите с фолиева киселина се счита задължително поради огромния брой доказателства за защитния ефект на фолиевата киселина преди зачеване и по време на ранна бременност срещу развитието на дефекти на невралната тръба при новородените.

Рискове, свързани със свръх приема на фолиева киселина

Макар че случаите на дефекти на невралната тръба в САЩ значително са намалели след 1998, когато започва да се добавя фолиева коселина към пакетираните храни, съществуват притеснения във връзка с безопасността при продължителен прием на високи количества фолиева киселина от обогатени храни, напитки, както и хранителни добавки.(5) Един от съществените рискове, свързани с приема на свръх количества фолиева киселина, е развитието на рак. (6) При пациенти с исхемична болест на сърцето в Норвегия, където към храните не се добавя фолиева киселина, лечението с фолиева киселина плюс витамин B12 се свързва с повишена заболеваемост от рак и смъртност по всякакви причини. В САЩ, Канада и Чили въвеждането на програма за прием на хранителни добавки с фолиева киселина се свързва с повишена заболеваемост от рак на дебелото черво.(78) Едно рандомизирано, контролирано изпитване разкрива, че ежедневният прием на добавки с 1 mg фолиева киселина се свързва с повишен риск от рак на простатата.(9)

Учени излизат с хипотезата, че свръхконсумацията на фолиева киселина от подсилени храни може директно да се свърже с повишена заболеваемост от рак. Свръхвисоките нива на фолиева киселина може да стимулират растежа на доказани неоплазми, които в крайна сметка да доведат до рак. Присъствието на неметаболизирана фолиева киселина в кръвта се свързва с понижена цитотоксичност – клетките естествени убийци. (10) Тъй като клетките естествени убийци играят роля за унищожаването на туморната клетка, това ни подсказва друг начин, по който свръх наличието на фолиева киселина може да подпомогне съществуващите пред-злокачествени и злокачествени лезии.

Високият прием на фолиева киселина може да маскира откриването на дефицит на витамин  B12 и да доведе до влошаване на функцията на централната нервна система при индивидите в старческа възраст. В едно проучване потреблението на фолиева киселина в количества над 400 микрограма дневно при по-възрастните води до значително по-бързо влошаване на когнитивната функция в сравнение с онези, които не приемат добавки с фолиева киселина. (11) Друго проучване открива по-висока честота на анемия и когнитивно увреждане във връзка с приема на големи количества фолиева киселина при по-възрастни индивиди с ниско ниво на витамин  B12.(12) Тъй като недостигът на витамин B12 е често срещан проблем при по- възрастните индивиди, тези проучвания сочат, че приемът на големи количества фолиева киселина могат да причинят сериозни когнитивни последствия при индивиди в старческа възраст.

Фолатът от естествени хранителни източници е най-добър

Въпреки рисковете свързани с приема на високи количества фолиева киселина, има данни, че достътъчният прием на фолат от консумация на богати на фолат храни е особено важен за здравето. Фолатът подпомага развитието на червените кръвни клетки, понижава нивата на хомоцистеин в кръвта и подпомага функцията на нервната система. Той е добре познат заради ролята си да предотвратява дефекти на невралната тръба при новородени, затова жените в детеродна възраст трябва да бъдат сигурни, че приемат достатъчни количества преди и по време на бременност.

Отлични източници на фолат от храни включват зеленчуци като зелена салата, спанак, аспержи, листа на ряпа, листа на синап, магданоз, зелено зеле, броколи, карфиол, цвекло и леща. (13) Не е учудващо, че някои от най-добрите хранителни източници на фолат са телешки дроб и пилешки дроб.

Може да приемате добавки с фолат, ако не приемате достатъчно с храната. Търсете продукти, които съдържат “5-метилтетрахидрофолат” или “5-MTHF”. Избягвайте продукти, за които в етикета пише „фолиева киселина”. Проверете състава на мултивитамините, които приемате, защото повечето мултивитамини съдържат фолиева киселина, а не фолат.

Жените, които планират бременност, трябва да приемат между 800 и 1200 mcg фолат дневно в продължение на няколко месеца преди началото на бременността. Освен в случаите, когато редовно консумирате пилешки или телешки дроб и значителни количества листни зеленчуци, трудно е да приемете такива количества само от храната. Ако сте бременна или се опитвате да забременеете, препоръчвам допълнителен прием на 1000 mcg фолат дневно, в зависимост от приема с храната. Life Extension е добра марка, но има и няколко други, които обикновено използват 5-MTHF включително Designs for Health, Thorne, Metabolic Maintenance и Pure Encapsulations.

Всички останали -  мъже и по-възрастни жени, трябва да приемат много фолат с храната като консумират достатъчно зеленчуци, но не е необходимо да приемат хранителни добавки, ако са здрави.