Количката е празна!
Контакти
Телефон: +359 888 644 330

адрес и запитвания

Крайни продукти на гликирането в препеченото или овъгленото месо

на 24 април, 2014 ,

Докато повечето хора знаят, че преработените храни могат да доведат до развитието на различни  болести и да ускорят прoцеса на стареене, малцина са наясно с рисковете, които крие готвенето на висока температура.

Голяма част от населението са запознати с основните препоръки за здравoсловен начин на живот и хранене Въпреки това повечето хора са склонни да обръщат повече внимание на  холестерола, кръвното налягане и индекса на телесна маса (BMI), отколкото на ключов елемент като крайните продукти на гликация (AGEs). Ако се пренебрегнат, AGEs с течение на времето може да доведат до значителни увреждания на здравето на индивида.

Kрайните продукти на гликация (AGEs) са вредни съединения (химикали), които се образуват в тялото или се приемат отвън чрез определени храни, като например препечено и овъглено месо, захар и преработени храни. Когато се консумират твърде много такива храни, в тъканите се натрупват високи нива на химикали. Това може да увреди органите и различни системи в организма ни и да ускори процеса на стареене отвътре навън.

Важно е да се ограничи консумацията на храна, приготвена на скара, соте, или дори просто запечена. Когато се готви при по-високи температури се образуват повече вредни химикали в храната - така че нашата препоръка е да се готви месо на слаб огън, по-дълго време.

Интересно е, че когато хората се хранят с преработени, пържени или подсладени храни, 80 процента от тях са по-загрижени за влиянието на тези храни върху теглото им отколкото върху органите. При жените притеснението е по-голямо, особено що се отнася за ефекта им върху кожата.

Ключът към намаляването на AGEs е да се намали температурата, да се удължи времето на готвене и да се използват повече вода и киселина при подготовката на храната. Готвенето на водна основа (т.е пара, варене) намалява драстично образуването на AGEs. Слабо известен факт е, че за приготвяне на меса, маринатата на киселинна основа е много по-здравословен вариант от марината с масло и билки. Според проучвания добавяне на марината от лимон, лайм или оцет може да намали про-възпалителните AGEs с 50%.

Препоръчителни за консумация са ярко оцветените плодове, зеленчуци и естествени храни. Те са с ниско съдържание на AGEs. Особено полезни са къпини, малини, боровинки, маслини, череши и т.н. Те съдържат естествени елементи, наречени иридоиди, които могат да намалят нивата на AGEs в тялото.

Точно както холестерола, BMI, и кръвното налягане, крайните продукти на гликация са ключов медицинска маркер, който влияе на това колко дълго и колко добре живеем. За да постигнете начин на живот с минимално “крайни продукти на гликация” е важно освен здравословна, прясна и правилно приготвена храна, да откажете цигарите, да се движите редовно, да спите достатъчно и да контролирате нивата на стрес.

За любознателните, ето и допълнителна информация от уикипедия:

Гликация (наричана още неензимно гликозилиране) обикновено е резултат от ковалентно свързване на протеин или липидна молекула с една молекула захар, например фруктоза или глюкоза, без контролното действието на ензим. Гликацията може да възникне вътре в тялото (ендогенна гликация) или извън тялото (екзогенна гликация). Ензим-контролираното (N-свързано) добавяне на захари към протеин, или липидни молекули се нарича гликозилиране. Гликацията е процес, който затруднява функционирането на биомолекули, докато гликозилиране настъпва в определени части на молекулата и е необходимо, за да може да функционира молекулата. Голяма част от по-старите лабораторни изследвания на гликация на фруктозата са използвали неточни техники за анализ, което е довело до драстично подценяване на значението на фруктозата при гликацията. [1]

Екзогенна гликация

Екзогенна, което означава извън тялото, е позната още като хранителна или предварително сформирана. Екзогенната гликация и гликацията на крайни продукти (AGEs) настъпва най-често, когато се готвят захари в комбинация с протеини и мазнини. Температури над 120°C значително ускоряват химичната реакция. По-ниските температури с много дълго време за приготвяне също спомат формирането на AGEs.

Тези съединения се абсорбират от тялото по време на храносмилане с около 30% ефективност. Доказателство за този вид гликации са Браунинг реакциите (обикновено Майлард тип реакции). Наистина, захар често се прибавя към продукти като пържени картофи и тестени изделия за подобряване на покафеняването. Гликацията може да допринесе също така за формирането на акриламид - потенциален канцероген. Доскоро се смяташе, че екзогенната гликация и AGEs са незначителни фактори при възпаления и други болестни състояния, но последните изследвания показват, че всъщност са от особена важност. Въпреки че повечето от изследванията по този въпрос се позовават на диабетното състояние, резултатите засягат всички хора, тъй като екзогенните крайни продукти на гликация са замесени в инициирането на дисфункция на ретината, сърдечно-съдови заболявания, диабет тип II и много други заболявания, свързани с възрастта.

През последните 20 години, производителите на храни добавят крайни продукти на гликация под формата на овкусители и оцветители за подобряване на вида и вкуса на продуктите.  Храни със значително покафеняване, карамелизиране, или директно добавени AGEs могат да бъдат изключително провъзпалителни и вредни. Пример на храни с много високо съдържание на AGEs са понички, меса на скара, торти и тъмни на цвят газирани напитки.



микро займы онлайн