Количката е празна!
Контакти
Телефон: +359 888 644 330

адрес и запитвания

Витамин K2: Липсващата връзка между храненето, болестите и смъртта

на 15 октомври, 2014 ,

От Joe Leech, Dietitian

Повечето хора никога не са чували за витамин K2.

Tози витамин се среща рядко в съвременния режим на хранене и медиците не му обръщат достатъчно внимание.

И все пак… този мощен нутриент играе жизненоважна роля в редица аспекти на здравето.

Всъщност, витамин K2 може да се окаже връзката между храненето и няколко хронични заболявания.

Какво представлява витамин K?

Витамин K е открит през 1929 г като есенциален нутриент за коагулацията на кръвта (кръвосъсирване).

Откритието за първи път е публикувано в немско научно списание, където е наречено Koagulationsvitamin. Оттук идва и  “K” (1).

Той е бил открит и от легендарния зъболекар д-р Уестън Прайс, който е обикалял света в началото на 20-ти век, изучавайки връзката между начина на хранене и заболяванията при различните народи.

Той открил, че традиционните, “примитивни” (за разлика от модерните “преработени”) храни имат високо съдържание на някакъв неидентифициран нутриент, който предпазва зъбите от разваляне и осигурява защита срещу хронични заболявания.

Уестъ Прайс нарича този мистериозен нутриент Aктиватор X, но сега се приема, че това е витамин K2.

Витамин К се среща в две основни формим К1 и К2. K1 (филоквинон) се открива в растителни храни като зелените листни растения, докато витамин K2 (менаквинон) се открива в животински храни и ферментирали продукти (2).

Витамин K2 може да се раздели на няколко различни подвидове, от които най-важните са MK-4 и MK-7.

Извод: Витамин К първоначално е открит като нутриент, който има участие в кръвосъсирването. Съществуват две форми - K1 (растения) и K2 (животински храни).

Как действат витамините K1 и K2?

Калцият е важен минерал.

Той е нещо повече от строителен материал за костите и зъбите и играе много важна роля при всички видове биологични процеси (3).

Основната функция на витамин K е модифициране на протеините, за да могат те да се свързват с калция.

Въпреки това ролите на витамини  K1 и K2 са съвсем различни и много учени смятат, че те трябва да бъдат класифицирани като отделни нутриенти.

Витамин K1 се използва основно от черния дроб за активиране на протеините, които се свързват с калция и участват в кръвосъсирването, докато K2 се използва за активиране на протеините, които регулират насочването и отлагането на калция на правилното място в организма (4).

Извод: Основната функция на витамин K е да активира калций-свързващите свойства на протеините. K1 участва главно в кръвосъсирването, докато K2 е необходим за „отвеждането“ на калция, където искаме да бъде - в костите и зъбите, и „извежда“ калция от меките тъкани и артериите, където отлагането му причинява втвърдяване на съдовете.

Витамин K2 може да помогне за превенция на сърдечните заболявания

Натрупването на калций в артериите около сърцето е огромен рисков фактор за сърдечни заболявания (5, 6, 7).

Ето защо всичко, което може да намали натрупването на калций, може да помогне за превенция на сърдечни заболявания.

И точно тук се смята, че витамин K2 може да помогне, като не дава възможност калцият да се отлага в артериите (8).

В проучването "Ротердам", пациентите с най-висок прием на витамин K2 са имали 52% по-малка вероятност да развият калцифициране на артериите, и 57% по-малък риск от смъртност поради сърдечно заболяване за период от 7-10 години (9).

Друго проучване с 16,057 жени установява, че участниците с най-висок прием на витамин K2 са имали много по-малък риск от сърдечно заболяване. За всеки 10 микрограма  K2, които те са приемали на ден, рискът от сърдечно заболяване е намалявал с 9%(10).

Трябва да отбележим, че витамин  K1 не е имал влияние в нито едно от тези проучвания.

Все пак не забравяйте, че горните проучвания са така наречените обсервационни проучвания, които не могат да бъдет доказателство за причинно-следствена връзка.

За съжаление, малкото контролирани изпитвания, които са провеждани, са използвали формата   K1, която изглежда не е ефективна (11).

Ние отчаяно се нуждаем от някои дългосрочни контролирани изпитвания за K2 и сърдечните заболявания. Съществува доста правдоподобен биологически механизъм за неговата ефективност и при обсервационните проучвания са установени силни корелации.

Значението на К2 не е преувеличено… сърдечносъдовото заболяване е най-честата причина за смъртност в света. То е причина за смълтта на 14 милиона души само за 2012 г (12).

Извод: По-високият прием на витамин K2 се свързва с по-малък риск от сърдечно заболяване. Витамин K1 изглежда по-малко полезен.

Витамин K2 може да помогне за подобряване здравето на костите и за понижаване на риска от остеопороза

Остеопорозата („порести” кости) е често срещан проблем в западните страни и у нас.

Тя се среща особено често сред по-възрастните жени и силно повишава риска от фрактури.

Както беше споменато по-горе, витамин K2 играе централна роля в калциевия метаболизъм – основният минерал в костите.

Витамин K2 активира калций-свързващата активност на двата протеина наречени  Matrix gla protein и oстеокалцин, които помагат за изграждането и поддържането на костите (13, 14).

Интересно е да се отбележи, че има не малко доказателства от контролирани изпитвания, че витамин K2 е от голямо значение за здравите кости.

Едно 3-годишно изпитване при 244 постменопаузални жени установява, че жените, приемали добавки с K2 са имали по-бавно намаление на костната плътност, свързано с процеса на стареене (15).

Продължителни проучвания при японки показват сходни ползи, макар че при тях не са използвани много високи дози. От 13 изпитвания, само едно не успява да покаже значително подобрение.

Седем от тези проучвания също установяват, че витамин K2 намалява фрактурите на гръбначния стълб с 60%, фруктурите на таза със 77% , а всички други фрактури с 81% (16).

В съответствие с тези данни, японските институции официално препоръчват прием на добавки с витамин K за превенция и лечение на остеопороза (17).

Извод: Витамин K2 играе важна роля в костния метаболизъм и проучвания сочат, че той може да помогне за превенция на остеопороза и фрактури.

Витамин K2 може да подобри здравето на зъбите

Учените смятат, че витамин K2 може да повлияе на здравето на зъбите.

Не са провеждани, обаче, проучвания с хора за директно тестване.

На базата на проучвания с животни и ролята на витамин K2 за костния метаболизъм, логично е да се предположи, че той има въздействие и върху здравето на зъбите.

Един от основните регулиращи протеини по отношение на денталното здраве, е остеокалцин – същият протеин, който има критично значение за костния метаболизъм и се активира от витамин K2 (20).

Oстеокалцинът задвижва механизъм, който стимулира растежа на нов дентин - калцифицираната тъкан под емайла на зъбите (21, 22).

Смята се, че Витамин A и D също играят роля в това отношение, като работят в синергия с витамин K2 (23).

Извод: Смята се, че витамин K2 може да играе критична роля за здравето на зъбите.

Витамин K2 може да помогне в борбата с рака

Ракът е често срещана причина за смъртност в у нас.

Макар че модерната медицина е открила различни начини за лечението му, новите случаи на заболяване от рак продължават да нарастват.

Затова намирането на ефективни страгегии за превенция е от изключително значение.

Интересно е да се отбележи, че няколко проучвания са провеждани за витамин K2 и някои видове рак.

Две клинични изпитвания показват, че витамин  K2 намалява рецидивите на рак на черния дроб и увеличава преживяемостта (24, 25).

Едно обсервационно проучване при 11,000 мъже установява също, че приемът на високи дози витамин K2 е свързан с 63% по-малък риск от напреднал рак на простатата. Витамин K1 няма ефект (26).

Надяваме се да имаме по-добри проучвания в тази насока в близко бъдеще.

Извод: Има данни, че Витамин K2 подобрява преживяемостта при пациенти с рак на черния дроб. Мъжете, които приемат повече K2 са изложени на по-мълък риск от авансирал  рак на простатата (Рак на простатата в напреднал стадий).

Храни, богати на витамин K2

Човешкият организъм има способността частично да превръщат витамин K1 в K2 в организма. Това е полезно, защото количеството витамин K1 в обичайната диета е десетократно по-голямо от това на витамин K2.

Текущи данни обаче сочат, че процесът на превръщане е неефикасен, защото ние извличаме по-голяма полза, като приемаме K2 директно с храната.

Витамин K2 също така се произвежда от чревните бактерии в дебелите черва и има данни, че широкоспектърните антибиотици могат да допринесат за дефицита на K2  (27, 28).

За съжаление, средният прием на този важен нутриент е невероятно нисък в съвременната диета.

Витамин K2 се открива главно в някои животински храни и ферментирали продукти, които повечето хора не консумират в големи количества.

Богатите животински източници включват високомаслени млечни продукти от пасищни крави, телешки черен дроб и други органи, както и яйчни жълтъци. (29).

Витамин K е мастноразтворим, което означава, че нискомаслените и нетлъсти животински продукти не съдържат големи количества от него.

Животинските храни съдържат MK-4 (форма /подвид на витамик К2), докато ферментирали храни като кисело зеле, нато и мисо съдържат по-голямо количество от по-дългите подвидове /форми MK-5 дo MK-14 (30).

Ако нямате достъп до тези храни, приемът на добавки с витамин К2 е добра алтернатива.

Ползата от добавки с K2 може да бъде още по-голяма, ако се комбинира с добавка с витамин D, защото двата витамина имат синергични ефекти (31).

Ако се интересувате, може да намерите различни добавки с витамин K2 в lef.bg.

Аз консумирам много млечни продукти от хранени с трева животни и яйца, но приемам и добавка с K2 всяка сутрин.

Макар че са необходими допълнителни проучвания, съществуващите до момента научни изследвания на витамин K2 и здравето са изключително обещаващи.

Той може да бъде животоспасяващ за много хора.



микро займы онлайн