Количката е празна!
Контакти
Телефон: +359 888 644 330

адрес и запитвания
Архив

Фибрите могат да Ви помогнат да намалите теглото си, но само един специфичен тип от тях има този ефект

на 17 март, 2015 , 0 Коментара

Фибрите (баластни вещества) могат да Ви помогнат да намалите теглото си, но само един специфичен тип от тях има този ефект

Фибрите са наименование на нутриент, за който всички сме чували, но не знаем подробности.

Казано по-просто, фибрите са въглехидрати, които не са смилаеми в човешкия организъм. Tе сe разделят на разтворими и неразтворими в зависимост от това дали се разтварят в течности. Неразтворимите фибри функционират главно като създават обем и не представляват особен интерес за нас. Те могат да бъдат даже вредни. Разтворимите фибри могат да имат благоприятен ефект върху здравето и метаболизма (1). Няколко проучвания сочат, че разтворимите фибри могат да Ви помогнат да намалите мастната тъкан… но тези влакнини (другото име на фибрите) трябва да имат известни свойства.  Какво имаме предвид?

Фибрте подхранват “приятелските” бактерии в червата

Установено е, че около 100 трилиона бактерии обитават червата на човека, особено дебелото черво (2). Tези бактерии са известни като чревна флора. Фактът, че имаме бактерии в червата може да звучи като нещо нежелано, но всъщност е нещо добро. Различните видове бактерии играят важна роля за различни аспекти на здравето, включително контрола на теглото, кръвната захар, имунитета и даже мозъчната функция (34567). Подобно на други организми, бактериите трябва да се хранят добре, за да бъдат здрави.

И точно тук е ролята на фибрите (най-вече разтворимите)… те преминават през храносмилателната система в почти непроменен вид и накрая стигат до “приятелскитe” бактерии в червата, които образно казано ги поглъщат и превръщат в използваема енергия. Подхранването на приятелските бактерии в червата е известно като ефекта на пребиотика, който се смята, че е много полезен за здравето и за телесното тегла (8, 9).

Друг тип фибри, познати като устойчива скорбяла, имат подобно поведение. Очаквайте серия от статии за тази чудотворна скорбяла.

Извод: Фибрите не са смилаеми и достигат дебелото черво относително непроменени. Там някои разтворими фибри могат да помогнат за подхранване на “приятелските” бактерии, които укрепват здравето на човек.

Добрите бактерии ни помагат да се борим с възпалението – ключов фактор за затлъстяването и различни дегенеративни заболявания

Отдавна е известно, че чревните бактерии упражняват положителен ефект върху възпалителните процеси в организма (10). Те произвеждат нутриенти за организма, в това число и късоверижни мастни киселини, които подхранват клетките в дебелото черво. Tова води до намаляване на възпалението на червата и допринася за лечението на възпалителните заболявания. (1112, 13).

Трябва да поясним, че острото (краткосрочно) възпаление е желателно, тъй като помага на организма да се справи с чужди нашественици и да възстановява увредените клетки. Хроничното (дългосрочно) възпаление е сериозен проблем за собствените тъкани на организма. Науката е установила, че хроничното възпаление играе важна роля при редица хронични заболявания, включително сърдечни заболявания, болест на Алцхаймер, метаболитен синдром и др. (141516). Има доказателства, че възпалението играе важна роля за напълняването и затлъстяването, вероятно посредством ефектите му върху хормона лептин (17, 18, 10).

Няколко обсервационни проучвания показват, че приема на големи колическа фибри е свързан с по-ниски нива на възпалителни маркери в кръвотока (19, 20).

Извод: Възпалението предизвиква редица заболявания, включително напълняване и затлъстяване. Приемът на фибри се свързва с намаляване на  възпалението.

Вискозните фибри могат да намалят апетита като Ви помагат да консумирате по-малко храна без да полагате усилия за това

Макар че, не вярвам в необходимостта от броенето на калории, за да отслабнем трябва да имаме дефицит на енергия, т.е. да поемаме по-малко калории отколкото изразходваме.

Всичко, което намалява апетита ни води до прием на по-малко калории без да се налага да мислим  за това. Фибрите имат този подтискащ апетита ефект. Счита се, че фибрите ни дават усещане за ситост и така  консумираме по-малко храна. Но, данните сочат, че само един специфичен тип фибри има такъв ефект.

Един наскоро направен преглед на 44 проучвания установява, въпреки че 39% от леченията с фибри повишават усещането за ситост, едва 22% действително водят до намаляване приема на храна (21). Колкото по-вискозни са фибрите, толкова по-успешно намаляват апетита и приема на храна (повечето разтворимите фибри образуват подобно на гел вещество, когато се комбинират с вода в храносмилателната система, оттам идва и наименованието им „вискозни фибри”). Вискозитетът на едно вещество е неговата резистентност на стрес, в случая плътността (гъстотата) на течност. Например, медът е по-вискозен от водата.

Вискозните разтворими фибри като пектини, β-глюкани, псилиум, глюкоманан и гума гуар увеличават обема си във вода и образуват подобно на гел вещество, което „засяда” в червата (22). Този гел забавя изпразването на стомаха и увеличава времето за храносмилане и усвояване на нутриентите. Крайният резултат е продължително усещане за пълен стомах (ситост) и значително намален апетит (23, 24). Има данни, че ефектът на фибрите за намаление на теглото се отнася основна за тлъстините около корема – вредните тлъстини в коремната кухина, които се свързват с метаболитното заболяване (25).

Извод: Има доказателства, че фибрите с висок вискозитет увеличават усещането за ситост, намаляват апетита и водят автоматично до загуба на тегло. Изглежда, че фибрите с нисък вискозитет не оказват никакво влияние.

Източници, богати на вискозни фибри

Вискозните фибри се намират изключително в растителните храни. Такива богати източници са боб (бобови растения), ленено семе, аспержи, брюкселско зеле, овес и др. Ако възнамерявате да преминете на диета богата на фибри, трябва да го направите постепенно, за да дадете възможност на организма да се адаптира. Коремният дискомфорт, спазми и диария са чести странични ефекти, ако изведнъж започнете да приемате само фибри.

Какво да запомним?

Ако добавите към диетата си храни богати на фибри (особено вискозни фибри), може ефективно да намалите теглото си. Но, както и при всеки друг метод за отслабване, резултатите няма да са дълготрайни, освен ако не направите трайни промени в начина си на живот. Не забравяйте, че доброто здраве включва нещо много повече от теглото. Консумацията на фибри от истински храни може да има много други ползи за здравето.



Коментари

Остави коментар

Вашият коментар

* Име:
* E-mail: (Не се публикува)
   Уебсайт: (Site url with http://)
* Коментар:
Код за верификация:
микро займы онлайн