Количката е празна!
Контакти
Телефон: +359 888 644 330

адрес и запитвания
Архив

Мит №1 за храненето по време на бременност: Диета с ниско съдържание на мазнини е най-добрият избор

на 15 юни, 2014 , 0 Коментара

През последните десет години медиите пропагандират диета бедна на мазнини, с високо съдържание на въглехидрати. Въпреки това процентът на безплодието е по-висок от когато и да било преди, и непрекъснато се увеличава. 1 от всеки 7 жени има проблеми със зачеването, а по данни от едно наскоро проведено проучане в Обединеното кралство техният брой може да нарасне до 1 на 3 жени към 2020 г.

Следните три аргумента показват, че диетата, богата, а не бедна на мазнини, е оптимална за фертилетета и бременността.

Кърмата е идеалната храна за бебетата

Човешката кърма без съмнение е идеалната храна за бебетата. Хранителните съставки на кърмата са претърпели еволюция в течение на 2.5 милиона години, за да може кърмата да осигури точното съотношение на нутриентите, необходими за правилния растеж и развитие на организма.

Какво е това съотношение?

Човешката кърма съдържа 55% мазнини, 38% въглехидрати и 7% протеини по калории. Следователно кърмата има високо съдържание на мазнини, умерено съдържание на въглехидрати и ниско на протеини. Логично е да се предполага, че идеалната диета за жени, които се опитват да забременеят или за тези, които кърмят, трябва да има почти същото съдържание на микроелементи.

Мазнините са предпочитания източник на енергия за организма

Човешкото тяло се състои от  74% мазнини и 26% протеини по калории.  Мазнините са структурна част от всяка човешка клетка и предпочитан източник на  гориво за митохондриите, които при изгаряне произвеждат клетъчна енергия.

Човешкият организъм трупа запаси от енергия от храната за в бъдеще, под формата на наситени мазнини, които представляват по-чист източник на гориво за изгаряне от глюкозата.  За разлика от глюкозата, наситените мазнини не са токсични за организма в големи дози.

За разлика от популярните схващания, нашият организъм е устроен така, че да функционира благодарение на мазнините – главно наситени. Ако дадем на организма си правилното гориво, той ще функционира добре. Ако горивото не е правилно, той все пак ще функционира, но не толкова добре. И тогава много по-вероятно е да настъпят нарушения.

Всеядните животни естествено предпочитат богата на мазнини храна, която е добра за организма им

Животните инстинктивно приемат различни храни, които са полезни за здравето им.  Те нямат диетолози, нито интернет, които да ги объркват. Когато учените оставят мишките (всеядни животни) да избират сред неограничен брой източници на мазнини, протеини и въглехидрати, мишките по естествен начин избират да получат  85% от калориите от мазнини. И въпреки това мишките не стават дебели!

Не забравяйте, че има огромно разнообразие в съотношението на микроелементи в здравите популации по света, и че има големи възможности и за индивидуални различия.  Някои хора естествено се нуждаят или понасят повече или по-малко мазнини, въглехидрати и протеини, отколкото други.

Но ключът към храненото в полза на фертилитета и бременността е получаване на значителен процент от калориите от мазнини.

Защо мазнините са толкова важни за фертилитета и бременността?

Наситените мазнини са особено полезни за фертилитета. Данни от едно проучване в Харвард сочат, че жените, които приемат по две или повече порции млечни продукти дневно с ниско съдържание на мазнини или обезмаслени, като обезмаслено прясно или кисело мляко, са изложени на 85% по-висок риск от безплодие в сравнение с онези, които приемат пълномаслени млечни продукти.

Данни от друго проучване сочат, че жени, които приемат по-малко количество наситени мазнини, имат по-малък шанс да забременеят. По-специално, авторите са открили, че жени с олигоменорея – лек или нечест менструален цикъл свързан с безплодие, консумират значително по-малко наситени мазнини и значително повече полиненаситени мазнини от жените с нормална менструация и фертилитет.

Поликистозният овариален синдром (ПКОС) е причина №1 за безплодие при жените в САЩ. ПКОС се характеризира с инсулинова резистентност и доминиране на тестостерона – хормонален дисбаланс, който често се причинява или влошава от диета, бедна на мазнини, с високо съдържание на въглехидрати. Защо? Защото диетите с високо съдържание на въглехидрати подпомагат инсулиновата резистентност, която на свой ред превръща естрогена в тестостерон.

Д-р Майкъл Фокс, репродуктивен ендокринолог във Флорида, е постигнал големи успехи в лечението на жени с ПКОС, с прилагане на диета богата на мазнини и бедна на въглехидрати. Преди да въведе този подход, почти всички негови пациентки са имали нужда от лекарствена терапия или ин витро фертилизация (IVF), или и двете, за да забременеят.  Откакто започва да прилага бедна на въглехидрати диета при тези пациентки, по-малък брой са имали нужда от лекарства, а съвсем малко – от IVF.

Диетите с високо съдържание на мазнини подобряват и мъжкия фертилитет

Приемът на прекалено много рафинирани въглехидрати като бяло брашно или захар може да предизвика инсулинова резистентност. При мъжете, обаче, инсулиновата резистентност има обратен ефект на този при жените: тя води до превръщането на тестостерон в естроген.

Това е проблематично, защото тестостеронът играе няколко важни роли за мъжкия фертилитет. Той има първостепенно значение за развитието и поддържането на мъжките полови органи, както и за производството, мотилитета и обема на спермата.

Но мазнините не са ли вредни за мен?

За разлика от общоразпространеното схващане, мазнините не са Ваш враг.

През последните 50 години ни промиват мозъка, за да повярваме, че мазнините са вредни за организма. Убеждаваха ни, че от тях напълняваме, холестеролът ни се покачва и че те предизвикват сърдечни заболявания.

Антропологични изследвания и клинични проучвания разкриват, обаче, че това не е вярно и че бедната на мазнини, с високо съдържание на въглехидрати диета, пропагандирана от някои организации като Американската асоциация за сърдечни заболявания, е пълен провал. Независимо от тази диета, броят на хората с наднормено тегло, диабет и сърдечни заболявания всяка година нараства неимоверно.

Това е тема, на която лесно можем да посветим цяла книга. Всъщност, има много такива книги!  За по-подробна информация, бих препоръчал да прочетете „Консумирайте мазнини и отслабвайте” от Мери Ениг и Сали Фалон, и „Защо напълняваме и как да се справим с това” от Гари Тобс (на английски и двете).

Междувременно, тук ще наблегна на основните точки.

Първо, консумацията на мазнини не води до напълняване. Ако това беше така, диети богати на мазнини и бедни на въглехидрати като диетата на Аткинс нямаше да дават по-добри резултати от бедните на мазнини диети за отслабване, а те наистина са по-добри, и традиционни племена като инуити ( които получават до 90% от калориите от мазнини) и масаи (които получават между 60-70% от калориите от мазнини) щяха да бъдат дебели, а те не са.

По-скоро свръхконсумацията на преработени и рафинирани въглехидрати като хляб, тестени продукти, кракери, сладки, чипс и др., заедно с индустриално произведените масла от семена, водят до повишаване на теглото и допринасят за растящото разпространение на наднормено тегло и диабет.

Второ, консумацията на наситени мазнини не причинява сърдечни заболявания. В тази хипотеза има две части: A) че консумацията на наситени мазнини води до повишени стойности на холестерола в кръвта, и Б) че повишените стойности на холестерол в кръвта водят до сърдечни заболявания.

Оказва се, че и двете части на тази хипотеза са неточни.

Един наскоро проведен преглед на научната литература показва, че в повечето случаи консумацията на наситени мазнини не води до повишен холестерол в кръвта, а даже и да беше така, повишеният холестерол не може да бъде единствената причина за сърдечните заболявания.

Мит № 2 за храненето по време на бременност: Хранителните добавки с фолиева киселина са безопасни



Коментари

Остави коментар

Вашият коментар

* Име:
* E-mail: (Не се публикува)
   Уебсайт: (Site url with http://)
* Коментар:
Код за верификация:
микро займы онлайн