Количката е празна!
Контакти
Телефон: +359 888 644 330

адрес и запитвания
Архив

Защо хлябът е вреден за Вас? Шокиращата истина

на 09 октомври, 2014 , 0 Коментара

Източник:  authoritynutrition.com

Отдавна е известно, че белият хляб и преработените зърнени храни като цяло не са особено хранителни.

Специалистите по хранене и диетолозите по цял свят ни насърчават да консумираме пълнозърнести продукти.

Но зърнените култури, особено глутеновите като пшеница, през последните години се проучват особено внимателно.

Редица уважавани медицински специалисти сега твърдят, че хлябът и други източници на съдържащи глутен храни в най-добрия случай не са необходими, и са потенциално вредни.

Хлябът има високо съдържание на въглехидрати и може да повиши нивата на кръвната захар

Даже и пълнозърнестият хляб обикновено не е направен от истински „пълнозърнести” култури.

Това са житни култури, които са пулверизирани за получаване на много фино брашно. Макар, че този процес запазва нутриентите, той води до бързото храносмилане на тези продукти.

Скорбялата в хляба бързо се разгражда в храносмилателния тракт и навлиза в кръвотока като глюкоза. Това предизвиква бързо покачване в нивата на кръвната захар и инсулина.

Даже и пълнозърнестият пшеничен хляб покачва нивото на кръвната захар по-бързо отколкото много от захарните изделия (1).

Когато нивото на кръвната захар бързо се покачва, то спада също толкова бързо. Когато нивото на кръвната захар спада, ние огладняваме.

Това е въртележката на кръвната захар, с която са запознати хората на диета с високо съдържание на въглехидрати. Скоро след хранене те отново огладняват, което налага консумирането на още някакъв продукт богат на въглехидрати.

Повишеното ниво на кръвна захар може също така да причини гликиране на клетъчно ниво, когато кръвната захар реагира с протеините в организма. Това е един от компонентите на стареенето (2).

Проучванията на диетите с ниско съдържание на въглехидрати (които елиминират/намаляват скорбялата и захарите) показват, че индивидите, които имат диабет или имат нужда да отслабнат, трябва да избягват ВСИЧКИ зърнени храни (3, 4, 5).

Извод: Повечето видове хляб се правят от пулверизирана пшеница. Те са лесно смилаеми и бързо покачват нивата на кръвната захар и инсулина, което може да доведе до печално известната „въртележка” на кръвната захар и да стимулира преяждането.

Хлябът съдържа много глутен

Пшеницата съдържа голямо количество протеин известен като глутен.

Tози протеин има свойства подобни на лепило (оттам идва и името gluten) и на тях се дължат високоеластичните свойства на тестото.

Броят на доказателствата, че значителен процент от населението е чувствително към глутен, нараства (6, 7, 8).

Когато ядем хляб, който съдържа глутен  (пшеничен, спелта, ръжен и ечемичен), имунната система в нашия храносмилателен тракт „атакува” глутеновите протеини (9).

Контролирани изпитвания при хора без цьолиакия показват, че глутенът уврежда стената на храносмилателния тракт, като причинява болка, подуване, нередовно изхождане и умора (10, 11).

Чувствителността към глутен се свързва и с някои случаи на шизофрения (12, 13) и малкомозъчна атаксия (14, 15) – сериозни мозъчни нарушения.

Глутенът вероятно е вреден за повечето хора, не само за онези с диагноза цьолиакия или глутенова чувствителност.

Единственият начин действително да знаете дали сте чувствителни към глутен е да премахнете глутена от храната си в продължение на 30 дни, а след това отново да го включите в диетата си и да видите дали Ви влияе.

Извод: Повечето видове хляб се правят от съдържащи глутен зърнени култури. Глутенът причинява имунен отговор в храносмилателния тракт на уязмими индивиди. Това може да причини храносмилателни проблеми, болка, подуване, умора и други симптоми.

Хлябът съдържа други вредни вещества

Повечето видове хляб, които се продават, съдържат захар, растителни (транс-) мазнини и др., което прави хляба “преработена храна”.

Захарта причинява редица нежелани ефекти, и консумацията на преработени храни, които съдържат захар, вероятно ще навреди здравето ви.

Повечето зърнени култури съдържат също „антинутриентната” инозит-хексафосфорна киселина.

Инозит-хексафосфорната киселина е молекула, която свързва есенциални за здравето минерали като калций, желязо и цинк, като им пречи да се абсорбират (16).

Накисването на зърнените култури преди печене може да доведе до разграждане на инозит-хексафосфорна киселина, което ще подобри наличието на минерали.

Извод: Повечето видове хляб съдържат захар, мая и растителна мазнина, което прави хляба вреден за здравето ви. Хлябът също така съдържа „антинутриенти”, които блокират абсорбцията на минерали като калций, желязо и цинк.

Хлябът има ниско съдържание на есенциални нутриенти

Хлябът не съдържа нутриент (витамин или минерал), който не може да се приеме от други храни даже в още по-големи количества.

Даже и пълнозърнестият пшеничен хляб не е толкова хранителен, колкото мислите.

Не само, че той е беден на нутриенти в сравнение с други истински храни, но той буквално понижава абсорбцията на нутриенти от други храни.

  • По отношение на калориите, пълнозърнестият хляб съдържа малко количество нутриенти в сравнение с истинските храни като зеленчуците.
  • Инозит-хексафосфорната киселина блокира абсорбцията на минерали като желязо, цинк и калций (17).
  • Като уврежда чревната лигавица, глутенът намалява абсорбцията на всички нутриенти (18).
  • Зърнените култури не съдържат всички есенциални амино киселини и затова са беден (непълноценен) източник на протеини за хората (19).
  • Пшеничните фибри може да предизвикат много по-бързо изгаряне на депата на витамин D и допринасят за дефицит на витамин D (20), който се свързва с рак, диабет и смърт (21, 22, 23).

Извод: Повечето видове хляб не са много хранителни и няма голяма полза от протеините, които се съдържат в тях. Увредената чревна лигавица заедно с инозит-хексафосфорната киселина намалява наличието на нутриенти. Също така хлябът може да обостри дефицита на витамин D.

Пълнозърнестата пшеница повишава лошия холестерол

В едно проучване 36 мъже са били рандомизирани в две групи.

Те са инструктирани да консумират или пълнозърнеста овесени ядки или пълнозърнести пшенични ядки (24).

След 12 седмици изследователите са измерили нивата на липиди в кръвта на пациентите в двете групи.

Овесените ядки са понижили LDL холестерола и малкия, плътен LDL. По принцип пълнозърнестият овес значително подобрява профила на липидите в кръвта.

Пълнозърнестите пшенични ядки, обаче, повишават общия LDL холестерол с 8%, а малкия плътен  LDL с цели 60%.

Малкият, плътен LDL е типът холестерол, който силно се свързва със сърдечните заболявания (25, 26).

Това означава, че пълнозърнестата пшеница значително уврежда липидите в кръвта и може драстично да повиши риска от сърдечно заболяване.

Да, това парче пълнозърнест пшеничен хляб „полезен за сърцето” може да ви убие.

Извод: Консумирането на не толкова „полезна за сърцето” пълнозърнеста пшеница може да повиши малкия, плътен LDL холестерол с цели  60%. Този тип холестерол се свързва силно със сърдечните заболявания.

Пълнозърнестата пшеница е просто „по-малко вредна” от рафинираната пшеница

Вярно е, че различните видове пълнозърнест хляб е по-полезен за здравето ви от хляба, приготвен с рафинирано жито.  Tе съдържат повече нутриенти и фибри.

Но все пак те са по-малкото от две злини. Това е като сравняването на цигари без филтър и цигари с филтър. Цигарите с филтър са по-малко вредни, но това не ги прави полезни за здравето.

Ако наистина трябва да включите хляб в менюто си, тогава има някои опции, които не са толкова лоши.

Хлябът, приготвен с квас, е по-малко вредно за Вас от обикновения хляб. Приготвянето по този начин намалява количеството на инозит-хексафосфорната киселина.

Хлябът Езекил, например, се приготвя от покълнало жито. Това вероятно го прави по-малко нездравословен отколкото другите видове хляб. Хлябът без глутен може също да бъде по-полезен за здравето от приготвения с глутен като пшеница, лимец, ръж и ечемик.

Извод: Различните видове пълнозърнес хляб са по-полезни за Вас от хлябовете, приготвени от рафинирани зърнени култури, но най-добре е изобщо да не консумирате хляб. Хлябът, приготвен с квас е по-малко нездравословен.

Послание, което трябва да запомните

Всеки, който иска да отслабне, има храносмилателни проблеми или по някакъв начин е повлиян от западната диета, трябва да елиминира хляба и другите източници на глутен от зърнени храни.

Ако увредената чревна стена, въртележката на кръвната захар, подуването на корема, умората и  60% повишение на малкия плътен LDL не са достатъчно основателни причини да се откажете от хляба, тогава не знам коя друга причина може да е основателна.



Свързани публикации:

Коментари

Остави коментар

Вашият коментар

* Име:
* E-mail: (Не се публикува)
   Уебсайт: (Site url with http://)
* Коментар:
Код за верификация:
микро займы онлайн