Количката е празна!
Контакти
Телефон: +359 888 644 330

адрес и запитвания
Архив

Възстановете менструалния си цикъл: 5 съвета как да се възстановите от синдрома на пост "хапчето"

на 23 май, 2015 , 0 Коментара

Наблюдавате ли спиране на менструалния цикъл вследствие пост контрол на раждаемостта (противозачатъчни)? Искате ли да го възстановите по естествен начин с тези съвети?

Един от недостатъците при употреба на „хапчето” е, че в редица случаи се оказва трудно да се върнете към нормалния си менструален цикъл след като сте спрели приема на контрацептивното хапче. Някои млади жени около 20-30 години, които дълго време са използвали контрацептиви, а след това са спрели приема им, не са имали менструален цикъл с месеци, а понякога и с години!

Това може да бъде разочароващо, особено за жени, които са спрели приема на контрацептивни хапчета, защото искат да забременеят. Тези жени разбират, че аменореята не е добър признак за цялостното им здравословно състояние независимо от плановете им да раждат деца, затова те искат да знаят от каква диета, хранителни добавки, физическа активност и промени в начина на живот се нуждаят, за да нормализират хормоналната си функция.

Тъй като това често се случва при жени на моята възраст. Aз самата съм имала такъв проблем много години, исках да споделя най-добрите си съвети за възстановяване от синдрома на пост контрол на раждаемостта, с помощта на хранителен режим и начин на живот, за да помогна на онези, които са изпитали неприятните симптоми, свързани с това нарушение. По-долу са съветите, които може да следвате без да бъде необходимо да търсите лекар или да Ви предписват лекарства. Прочетете ги, за да разберете как можете да възстановите нормалния си менструален цикъл!

1. Oптимизирайте храненето си

Храненето е винаги на първо място, когато планирате да подобрите здравето си. Жени, които нямат редовен менструален цикъл, най-бързо се повлияват от една специално изготвена програма за хранене и хранителни добавки, главно защото липсата на менструален цикъл често пъти е признак за дефицит на някои хранителни вещества. Даже и да консумирате пълноценни храни, Палео диета, може да имате недостиг на редица хранителни вещества, ако не полагате усилия да включвате специфични храни и/или добавки в режима си.

През годините са се натрупали доказателства, че известни нутриенти могат да се изчерпат докато жената приема перорални контрацептиви. Макар, че вероятно има десетки нутриенти, които са важни за възстановяване на фертилитета и месечния цикъл, има няколко по-специално, които според мен са крайно ефективни за възстановяване на менструалния цикъл.

Цинк

Цинкът е особено важен нутриент и много специалисти по храненето препоръчват повишен прием на цинк при жени, които се стремят да възвърнат нормалния си цикъл след употреба на контрацептивно хапче. Има данни, които показват, че жени, които приемат перорални контрацептиви, имат  по-ниски плазмени нива на цинк, така че те може да имат по-голяма нужда от този важен за фертилитета минерал.

Някои здравни служители теоретизират, че приемът на перорални контрацептиви може или да доведе до недостиг на цинк или даже до претоварване с мед, което може да допринесе за загубата на нормалната менструална функция. Във всеки случай, цинкът е важен за жени с аменорея.

Понякога е трудно да се възстановят нивата на цинк без да се прибягва до краткосрочен прием на добавки, даже и в контекста на пълноценното хранене. Ако искате да консумирате големи количества ракообразни (напр. стриди и миди), червено месо, тиквени семки и домашни птици, може да успеете да избегнете приема на добавки с цинк. 15-30 mg цинк дневно е добра препоръка за жена със синдром на пост контрол на раждаемостта. (Ако все пак приемате добавки, правете го по време на хранене, защото в противен случай може да усетите внезапно и силно гадене).

Maгнезий

Maгнезият е друг минерал, който е полезен за жени със синдрома на пост контрол на раждаемостта. Макар, че много от нас смятат, че за всеки е полезно да приема добавки с магнезий, особено важно е онези, които приемат контрацептиви (или които са спрели приема им) да приемат добавки с магнезий.

Maгнезият трудно се набавя от модерните диети и има данни, че серумните нива на магнезий се понижават от употребата на орални контрацептиви. Ако в миналото сте приемали контрацептиви, за вас е добър избор да да приемате 200-400 mg дневно в добавка към онова, което приемате с храната.

Витамин B6

И накрая, витамин B6 е още един нутриент, за който не се говори много, но може да бъде полезен за възстановяване на менструалната функция при жени, които са приемали контрацептиви.  Проучване от  2011 г  установява, че онези, които приемат орални контрацептиви, имат по-ниски плазмени нива на витамин B6, и един вид аменорея, причинена от високи нива на пролактин, може да бъде излекувана с използване на добавки с B6.

Витамин B6 се намира в различни храни и обикновено е безопасно да се приема като добавка в дози под 100 mg дневно.

Други нутриенти

Има и други нутриенти, които могат да се приемат като добавки, за да компенсират някои потенциални дефицити в диетата на жените. Един нутриент, който има много ниско ниво в диетата на много млади жени, е витамин A. Вие можете да получите големи количества витамин А като консумирате ежеседмично 100 – 200 грама телешки или агнешки дроб, и това е основната ми препоръка към жените, които се стремят да възстановят нормалния си менструален цикъл. Друг важен нутриент е витамин D, който обикновено се набавя от достатъчно излагане на слънце, но може да бъде от полза да се приема като добавка от онези, които иман нива под 30 ng/mL в кръвта.

2. Настройте циркадните си ритми

Този съвет може да ви прозвучи малко не на място, но първо ме изслушайте: в нашия модерен свят на телевизия късно през нощта, пристрастеност към мобилните ни телефони, 24 часово изкуствено осветление и недостатъчно време за сън, нашите циркадни ритми сериозно са пострадали.

Циркадните ритми са физическите, психически и поведенчески промени, които в общи линии следват един 24-часов цикъл и се повлияват основно от светлината и тъмнината в околната на организма среда. Хората, които прелитат през няколко времеви зони, изпитват нарушения на циркадния ритъм, като „умора от пътуване със самолет” (jetlag), но даже и по-малко драматични промени в циркадните ритми могат да причинят значителни здравословни проблеми, включително безплодие и аменорея.

Вашите циркадни ритми влияят на секрецията на хормони от жлезите с вътрешна секреция, включително мелатонин, кортизол, тироиден стимулиращ хормон, хормон на растежа, пролактин, фоликулостимулиращ хормон (ФСХ), лутеинизиращ хормон (ЛХ), инсулин, лептин и др. (1) Макар, че не е известно по какъв начин всички тези хормони могат да допринесат за нормалната менструация, известно е, че пролактинът, ФСХ и ЛХ са основните хормони, които регулират менструалния цикъл заедно с естроген и прогестерон.

Така че не отиваме твърде далече като приемаме, че ако тези хормони не се освобождават в подходящото време, репродуктивната система няма да получи необходимите сигнали за регулиране на менструалния цикъл. Някои научни изследвания наистина сочат, че нарушеният циркаден ритъм при летене със самолет или работа на смени може да обърка функционирането на женската репродуктивна система. (2)

Има десетки фактори, които повлияват циркадните ритми, но аз ще се фокусирам върху два от тях, които са от най-голямо значение: светлина и сън. Необходимата светлина включва достатъчно слънчева светлина през деня и елиминиране на ярката светлина през нощта. Най-силно влияние има светлината, която Ви удря в очите, затова моят съвет е да направите усилие да излизате навън или поне да седите до прозореца през по-голямата част от деня, когато е светло. Освен това трябва да се уверите, че не се излагате на синя осветление след залез слънце.

Има начини да се справите с този проблем даже ако не можете да излезете през деня или да изключите всякакво осветление след залез слънце. Първият е да си вземете лампа за фототерапия,  която може да Ви помогне да си осигурите необходимия спектър от дневна светлина през деня и която можете да поставите на работното си бюро. Вторият е да блокирате неоновото осветление през нощта. И разбира се, трябва да дадете приоритет на съня си, като си лягате достатъчно рано, за да си осигурите 8-часов сън през нощта.

3. Консумирайте достатъчно въглехидрати и калории, които да съответстват на нивата на Вашата активност

Tова е една от най-трудните препорък, защото често онези, които се опитват да се справят със синдрома на пост контрола на раждаемостта, се опитват същевременно да намалят теглото си. И в повечето случаи опитът им да отслабнат включва намалена консумация на храна и намаляване на приетите калории.

Макар, че тази стратегия може да помогне в краткосрочен план за намаляване на теглото, тя в никакъв случай не води до подобряване на хормоналното Ви здраве, като ограничавате значително приема на храна. В медицинската общност е известен феномена на Атлетична триада на спортистки, при който жените не се хранят достатъчно и същевременно тренират прекалено много, поради което губят менструалната си функция и даже се излагат на риск от остеопороза.

Стефани Рупер е написала един фантастичен материал (на английски) за проблемите, свързани с ограничения прием на храна и как десетки нейни читателки са й писали с оплакването, че менструалната им функция се е нарушила при преминаване на Палео диета. Тя признава, че проблемът не е в самата палео диета, а в това, че онези, които преминават на палео диета, често възприемат прекалено рестриктивен подход, режим беден на въглехидрати, който не подпомага нормалната ендокринна функция и има различни ефекти върху хипоталамо-хипофизо-адреналната (HPA) ос и конверсията на тироидния хормон.

Мисля, че спокойно можем да кажем, че жените, които се сблъскват със синдрома на пост контрола върху раждаемостта, трябва много да внимават с ограниченията на диетата си и да се уверят, че получават достатъчно калории и въглехидрати, които да подпомагат нивото на физическата им активност. Аз обикновено препоръчвам поне 20-30% от калориите да бъдат от въглехидрати за момичета, които нямат менструален цикъл, и да бъдат достатъчни за размера на тялото им и нивото на тяхната активност. Опитите за бързо отслабване и справяне с аменорея рядко са добра комбинация.

Другата страна на този проблем е претоварване с тренировки, което е друг феномен при много млади жени, които се опитват да „стопят тлъстините”. Както споменах, комбинацията от такова претоварване и недостатъчно хранене е позната като Атлетична триада на спортистки и е добре позната като причина за аменорея. Физическото претоварване означава нещо различно за различните хора; Това, което е нормална програма за тренировки за професионален спортист може да причини изтощение и хормонални смущения при хора, които не са професионалисти. Ако искате да се справите с аменорея, трябва сериозно да разгледате тренировъчния си режим и да се уверите, че не се претоварвате.

4. Контролирайте стреса

Това е още един сериозен проблем за много млади жени, които имат аменорея.  Обикновено не можем да избегнем стреса в съвременния живот, но това не означава, че трябва да оставите стреса да наруши живота ви и регулирането на хормоните.

Хроничният стрес причинява нарушено регулиране на хипоталамо-хипофизо-адреналната ос, познато също като адренална умора. (3) За съжаление, хипоталамусът и хипофизната жлеза са и ключови регулатори на менструалния цикъл (4).Така, хроничният стрес лесно може да причини нередовен менструален цикъл и и може даже да доведе до състояние, познато като хипоталамо (или хипоталамична) аменорея. Това е подобно на случая с Атлетичната триада на спортистки и обикновено се предизвиква от хроничен физически и/или емоционален стрес, който за съжаление се среща често при млади жени.

За онези, които искат да преодолеят синдрома на пост контрола на раждаемостта (или някакъв вид аменорея), контролирането на стреса е от голямо значение. Това включва горната препоръка относно достатъчното хранене и избягване на физическо претоварване, но така също и контролиране на ежедневния стрес от работа, взаимоотношения, финансови проблеми и др.

Програмата за контрол на стреса може да включва йога, медитация, водене на дневник, дълбоко дишане и др. Всичко, което обичате да правите и което намалява стреса, е добър избор, и може да помогне да си възстановите нормалната менструална функция.

5. Повишете възможностите си за детоксикация

Способността за детоксикация е от голямо значение за възстановяване от синдрома на пост контрола на раждаемостта, тъй като един от основните проблеми при дългосрочния прием на орални контрацептиви е хормоналното натрупване. Вашият организъм съхранява хормони като естроген в мастните си клетки и тези съхранени хормони могат да останат в продължение на месеци или години след като спрете приема на контрацептивното хапче. Вашият черен дроб е отговорен за отделянето на тези хормони през жлъчката, и ако не детоксикирате добре организма си, Вашият черен дроб няма да бъде ефективен при елиминиране на тези излишни хормони.

Има много начини да засилите способността на организма си за детоксикация – те са твърде много, за да се изброят в този материал, но хранителните добавки, които могат да помогнат за засилване на способността за детоксикация, включват различни B-витамини, aмино киселини и билкови екстракти, които подпомагат естествения процес на детоксикация.

И представете си, Вашата чревна флора може даже да Ви помогне да детоксикирате организма си от излишни хормони. Затова приемът на висококачествен пробиотик и консумацията на ферментирали храни, особено на ферментирали кръстоцветни зеленчуци като кисело зеле, е важна част от възстановяването от синдрома на пост контрол на раждаемостта.

Какво да правите, ако все още не сте възстановили менструалния си цикъл

Tова са най-добрите ми съвети за това как да възстановите менструалния си цикъл след като спрете средствата за контрол на раждаемостта. Аз съм използвала успешно тези стратегии, за да се възстановя. Важно е да се разгледат всички тези фактори, тъй като всеки един от тях може да бъде достатъчен, за да наруши менструалната функция, което е признак на субоптимално здраве.

Разбира се, понякога това не е достатъчно, за да възстановите хормоналната си функция, особено ако сте приемали контрацептиви в продължение на много години или ако сте започнали приема им, за да се справите с хормоналните си проблеми. В такъв случай може да имате нужда от допълнителни изследвания за идентифициране на проблеми, които може да са причина за аменореята. Поликистозният овариален синдром (PCOS) е много често срещано заболяване, което може значително да наруши Вашата хормонална функция, затова трябва да го обсъдите с вашия ендокринолог.



Коментари

Остави коментар

Вашият коментар

* Име:
* E-mail: (Не се публикува)
   Уебсайт: (Site url with http://)
* Коментар:
Код за верификация:
микро займы онлайн