Количката е празна!
Контакти
Телефон: +359 888 644 330

адрес и запитвания
Архив

Арсен в ориза. Трябва ли да сме обезпокоени за съдържанието на арсен в ориза?

на 13 март, 2014 , 0 Коментара
Ако знаехте, че в храната ви има арсен, бихте ли я яли? Още по-важният въпрос е бихте ли я дали на децата си?

Наскоро списанието за Потребителски Анализи (Consumer Reports) в Щатите публикува анализ на нивата на арсена в оризовите продукти (вижте статията на англиийски език). Анализът посочва съдържанието на арсен в продукти като бял ориз, кафяв ориз, био ориз и бебешки оризови храни. Арсенът е химичен елемент от периодичната система на елементите със силно канцерогенно въздействие върху човека и може да доведе до увреждания при развитието на мозъка при децата.

В почти всички изследвани продукти намерихме измерими количества арсен. Бяха установени значителни нива на силно канцерогенния неорганичен арсен в почти всички продуктови категории. Беше открит, в по-малки количества, и органичен арсен. Той е по-слабо токсичен, но въпреки това основателен повод за притеснение.”

Освен наличието на значителни количества арсен в голяма част от оризовите продукти изследването установява, че нивата на арсен в кръвта се повишават в пряка зависимост от консумацията на ориз.(1) Някои от тестваните продукти съдържат повече от 5 части на милиард (ppb) на проба. Това е повече от допустимия минимум за възрастни според Агенцията за защита на околната среда в САЩ. (2)

Повод за притеснение е, че тези продукти, съдържащи арсен се представят като „здравословни храни” за деца и подрастващи. Техните организми са по-податливи на вредните влияния на арсена от тези на възрастните.(345) Според изследването, излагане на високи нива на арсен в периода на детството може да доведе до невро-поведенчески проблеми, белодробни проблеми и рак в по-късни етапи на живота.(6) Затова родителите трябва да обръщат специално внимание и да избягват да дават на децата си храни с високи нива на арсен.

По-голямата част от населението консумират бял ориз, тъй като е считан за полезен въглехидрат. Оризът често е препоръчван, включително и от известни блогъри като Пол Джаминет, като здравословна храна. Но какво да правим сега? Да продължаваме ли да консумираме ориз или да го изключим изцяло от менюто си?

Белият ориз като полезен въглехидрат

Не е необходимо изцяло да изключвате ориза от менюто си. Най-добре би било просто да се стремите да не надвишавате дневния лимит от 5 ppb. Но тъй като няма как да знаем нивата на арсен в ориза предлаган на българския пазар, трябва да подходим предпазливо. Вероятно не би имало проблем, ако човек яде ориз няколко пъти седмично. Не е препоръчително, обаче, да се дава ориз на малки деца и бебета. Бременните жени също трябва да внимават и да намалят количеството ориз, който консумират. Хубаво е да се помисли за алтернативана храна заместваща ориза по време на бременността.

Измивайте добре ориза преди да го сготвите и го варете при голямо съотношение ориз/вода. Тези две прости действия значително намаляват съдържанието на арсен.(7) По този начин той би станал безопасен за консумация в умерени количества.

Кафяв ориз: Не е здравословна храна!

Количеството арсен в кафявия ориз е много по-високо отколкото в белия. Арсенът в някои от анализираните американски марки кафяв ориз е измерен да надвишава допустимите норми на порция с над 50%. (PDF с подробни детайли и резултати от теста). Трябва да се вземе предвид, че преработени продукти от рода на сироп от кафяв ориз, паста (спагети) от кафяв ориз, оризови кексчета и др. са едни от продуктите с най-високо съдържание на арсен. Тези продукти често се консумират от хора, спазващи „здравословна” пълнозърнеста или безглутенова диета. Кафявият ориз не трябва да се смята за здравословна храна и следователно не трябва да се прекалява с него.

Има и други причини, поради които е хубаво да избягваме кафявия ориз. Той е по-труден за храносмилане и хранителните вещества в него не се усвояват добре в сравнение с белия ориз. Това се дължи на фитатите, съдържащи се в оризовите трици.(8) Въпреки по-високото хранително съдържание на кафявия ориз спрямо белия, намиращите се в него антинутриенти намаляват бионаличността* на витамините и минералити (съдържащи се в него).(9) Кафявият ориз в сравнение с белия намалява усвояването на протеини и на мазнини.(10) Казано на кратко, кафявият ориз не е здравословна храна поради ред причини, а по-високото съдържание на арсен е просто още една причина, за да не го консумирате.

Няма храна, която да е напълно безопасна или без поне някакъв риск от замърсяване. Може би оризът не е най-необходимият компонент в едно здравословно меню, но все пак може да се впише безопасен като източник на “добри въглехидрати”. В зеленчуците, на пример, също има арсен. Това не значи, че трябва да ги избягваме. Чешмяната вода също може да съдържа високи количества арсен (11). И въпреки че оризът може да допринася за високите нива на арсен в организма ни, той далеч не е единствения източник на опасност. Ето защо трябва да внимаваме да не заклеймяваме цял клас храна, базирайки се на една статия. Просто обръщайте внимание на марката ориз, която купувате, както и на начина, по който го приготвяте.

* Бионаличност – това е количеството субстанция, което достига до кръвообращението т.е. до мястото на нейното действие/използване в организма. Някои използват и термина „биодостъпност”. В такъв случай може да се каже, че това е ефективност на доставката на веществата, тоест колко от употребеното вещество фактически се използва по предназначение, съобразено с целта.



Коментари

Остави коментар

Вашият коментар

* Име:
* E-mail: (Не се публикува)
   Уебсайт: (Site url with http://)
* Коментар:
Код за верификация:
микро займы онлайн